Vanlige spørsmål

Hva er manuell terapi?

• Manuellterapeuter er eksperter på muskel- og skjelettsystemet
  • 7 års utdannelse
  • manuell terapi er utredning, undersøkelse, rådgivning, manuelle behandlingsformer og trening som gjenoppretter kroppens funksjoner
  • Du kan gå direkte til manuellterapeut. Legehenvisning er unødvendig. Du får likevel vanlig trygderefusjon
  • Manuellterapeuten benytter ulike behandlingsteknikker: Manipulasjon (løsne ledd som har låst seg), traksjon (strekkbehandling), triggerpunktbehandling med og uten nåler, tøyninger, målrettet trening for styrke, muskulær stabilitet (notorisk kontroll) og utholdenhet.

Hva er lymfødembehandling?

• Lymfødem er en kronisk sykdom som gir hevelse (væskeansamling) i armer og ben. Andre deler av kroppen kan også rammes
  • Lymfødem skyldes primært medfødte defekter i lymfeårene. Sekundært lymfødem oppstår etter fjerning av lymfeknuter og / eller strålebehandling som følge av en kreftoperasjon
  • Manuell lymedrenasje, bandasjering og øvelser kan hjelpe til å redusere hevelser og få lymfesystemet til å fungere optimalt.

Hva er klinisk ernæringsfysiologi?

• Kliniske ernæringsfysiologer har 5 års utdannelse innen ernæring og helse, og kan veilede og behandle personer med riktig kosthold.
  • Mat kan være den rette medisinen for mange. Råd og veiledning kan gis til personer som har høyt kolesterol, høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdom, høyt blodsukker, diabetes type 1 og 2, overvekt, metabolsk syndrom, PCOS, revmatisk sykdom, matallergi eller intoleranse, irritabel tarm, spiseforstyrrelse, underernæring, dårlig matlyst, konsentrasjonsproblemer/ADHD. Noe annet? Ta kontakt!
  • Optimalisering av kostholdet er viktig for de som er mosjonister, idrettsutøvere, gravid/ammende, restriktive i matveien, eldre, vegetarianere
  • Det er ikke nødvendig med henvisning fra lege.

Ekstra informasjon